كشف پاسخي براي حل معماي مغناطيس ماه
 
الکتروپیکنیک
 
 

به دليل نبود يك ميدان مغناطيسي گسترده، قطب نما نمي تواند براي جهت يابي در سطح اين قمر كمكي كند.

از 40 سال قبل دانشمندان در تلاش براي يافتن پاسخي براي اين سئوال هستند كه چرا باوجود فقدان يك ميدان مغناطيسي سرتاسري در سطح ماه سنگهاي مغناطيسي شده وجود دارند؟

اكنون به نظر مي رسد كه گروهي از پژوهشگران دانشگاه كاليفرنيا در سانتا كروز جوابي براي اين پرسش يافته اند.

برپايه تصاوير زير (تصوير سمت چهره مرئي ماه و تصوير سمت راست طرف پنهان ماه) قسمتهايي از سطح اين قمر كه به لكه هاي بدن پلنگ شباهت دارند مغناطيسي است. شاخص زير تصوير، سطح مغناطيسي شدگي را در مقياس نانو تسلا نشان مي دهد.

نتايج اين تحقيق كه در مجله نيچر منتشر شده است يك توضيح احتمالي را براي وجود اين مناطق مغناطيسي شده ارائه مي كند.

برپايه اين توضيحات، حتي ماه نيز در گذشته مي توانسته است داراي يك ميدان مغناطيسي سرتاسري بوده باشد كه منشاي آن در لايه ميان مناطق جبه و هسته و به سبب چرخش افتراقي كه ميان اين دو منطقه بوده قرار داشته است.

ماه در اولين فازهاي حيات خود در اطراف زمين بر روي يك مدار نزديكتر نسبت به مدار امروزي خود مي چرخيده است. اين نزديكي موجب شده بود كه بيشتر از امروز تحت تاثير نيروي گرانش زمين قرار گيرد.

به سبب حركت چرخش اطراف محور ماه، جبه و هسته اين قمر تقارن خود را ازدست داده اند و در نتيجه درون ماه حركاتي به وجود آمده است كه منجر به ايجاد نوعي دينام شده كه قادر بوده است يك ميدان مغناطيسي سرتاسري را بسازد.

اين دينام ماه به مدت حداقل يك ميليارد سال و تازماني كه مدار حركت اين قمر از زمين دور شد وجود داشته است و پس از اينكه ماه از نيروي گرانش زمين دور شد اين دينام نيز خاموش شد.

 

حضور مناطق كوچك مغناطيسي شده بر روي سطح ماه مي تواند به روش ديگري نيز توضيح داده شود. به طوريكه برپايه توضيح دوم، برخورد اجرام كيهاني به سطح ماه مي تواند سنگهاي مناطق آسيب ديده را مغناطيسي كند. اين پديده در تستهاي آزمايشگاهي تائيد شد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 25 آبان 1390برچسب:, :: 22:1 :: توسط : رمینا خدایی

درباره وبلاگ
توضیح خاصی ندارم...
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان الکتروپیکنیک و آدرس electropicnic.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 6
بازدید هفته : 3
بازدید ماه : 163
بازدید کل : 32547
تعداد مطالب : 59
تعداد نظرات : 71
تعداد آنلاین : 1